Overwinteren in Portugal

20 januari 2022 - Vila Real de Santo António, Portugal

Hier weer even een update van ons verblijf in Portugal. Ik moet zeggen het gaat ons steeds beter bevallen, iedere mogen opstaan met een zonnetje en een strak blauwe lucht is toch wel even anders dan de regen, mist en kou in Nederland. We hebben inmiddels ook iets meer van de Algarve gezien. Vorige week zijn we met de trein naar Faro gegaan. Aan de buitenkant toont de trein oud en aftands maar binnen is deze verrassend netjes. Het is echt een boemeltreintje. Het station van Monte Gordo ligt buiten het centrum dus je moet er even een wandeling voor over hebben maar dan krijg je ook wat. Een oud, klein stationnetje met enkelspoor waar je geen kaartje of iets dergelijks kunt kopen. Dit doe je bij de conducteur in de trein en als je 65+ bent reis je voor half geld. De rit zelf was al leuk om te zien. Onderweg zagen we een groep flamingo’s en vele sinaasappelbomen. Faro zelf is een leuke stad met een zeer oud centrum met stadsmuren en veel ooievaars, verder overal veel winkeltjes en restaurantjes en een haven met veel plezierbootjes. Afgelopen week hebben we een excursie gedaan naar het westelijk gedeelte van de Algarve met de bus. We zijn daar ook door Albufeira gekomen, deze plaats is toch groter en drukker dan wij hadden gedacht. We zijn daarom ook blij om in Monte Gordo te zitten, hier is het kleinschaliger en gemoedelijker en veel mensen kennen elkaar. We zijn eerst naar Silves gereden, dit is een klein plaatsje in het binnenland van de Algarve waar een grote ruïne van een kasteel staat. Deze hebben we bezocht, we waren zowat de enige bezoekers. Het is overal erg rustig i.v.m. COVID maar dat vinden wij niet erg, zo kun je wel alles goed zien. Silves  is klein stadje met oude gebouwen en winkeltjes. Daarna zijn we naar Monchique gegaan. Dat is de hoogste berg in de Algarve, wel 905 meter hoog. We hadden een beetje pech want op de top was er niet veel te zien, alles was in de wolken. Het was er ook koud en winderig. Gelukkig was daar een winkel waar we likeurtjes konden proeven, daar wordt je dan wel weer warm van. Onderweg ook lekker gegeten, een plaatselijk gerecht met varkensvlees en heel veel knoflook. Daarna zijn we naar het meest westelijk puntje  van de Algarve gegaan, Kaap St. Vincent. Daar was het weer gelukkig beter en konden we genieten van een prachtig uitzicht over de Oceaan en hoge rotsen. We zijn ook nog in Lagos en Sagres geweest. In Lagos hebben we een mooie kerk bezocht. Aan de buitenkant is deze kerk erg eenvoudig maar binnen is alles bekleed met bladgoud en dus is daar alles goud wat er blinkt. Uiteindelijk waren we na 12 uur excursie weer thuis en ook best wel een beetje moe. We zijn hier wel veel actiever dan in Nederland in de winter. We wandelen veel, gemiddeld ongeveer 10 kilometer over het strand of door het bos. Na afloop nemen we dan gezellig een drankje op het terras. We gaan ook veel uit eten omdat het hier lekker en goedkoop is en soms kook ik in het appartement, kan ook uitstekend. Nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte van onze ervaringen.

1. Tinus:
    20 januari 2022
    Ik weet er veel van wat je verteld hebt.Roept weer veel op.Bedankt.
  2. Ans Ottenhoff:
    20 januari 2022
    Wij verheugen ons er ook al op, volgend jaar!
  3. Monique:
    21 januari 2022
    Klinkt weer lekker!! hier vandaag ook een zonnetje maar wel een muts op en een warme overal aan :P