Rondreis Frankrijk

13 juli 2019 - Eguisheim, Frankrijk

Gisteren zijn we naar Colmar gefietst. Nu hadden we via google maps de route bekeken en gingen vanuit Eguisheim richting Colmar. De afstand was ongeveer 9 kilometer. Net buiten Eguisheim zagen we een fietsroutebordje richting Colmar, dus dat hebben we gevolgd. Echter in Frankrijk zijn de borden niet altijd compleet, dus op een gegeven moment zagen we geen bordje meer staan op de kruising, het was dus kiezen. We gingen rechtdoor maar hadden al het vermoeden dat we niet goed zaten. We reden op een bospad langs een klein riviertje, wel een mooie route. Toen we een Fransman zagen heeft Henk, in zijn beste Frans, de weg naar Colnar gevraagd. De man begreep de vraag maar sprak geen woord engels en had moeite om het ons uit te leggen. Hij probeerde het verschillende malen met handen en voeten uit te leggen en liep uiteindelijk nog een stuk met ons mee om de richting aan te geven. Wij dachten het begrepen te hebben en gingen op weg, grindpad en later een zandpad, lopend onder een viaduct door en daarna op een modderpad wat overging in een klein graspaadje en .... toen niets meer. Dit was dus fout. Wij zijn weer een stuk terug gereden en toen zag Henk een kleine opgang op het talud naar een autoweg toe. Daar zijn wij opgelopen maar dachten dat we daar niet mochten fietsen, wat nu. Op dat moment kwam er een fietser aan die gewoon op die weg reed, dus het mocht wel. Wij zijn gewoon achter hem aan gereden en wat bleek, een paar honderd meter verder waren we in Colmar. De plaats viel ons tegen, het was veel groter, drukker en toeristischer dan wij dachten. Het was overvol met name met Aziaten. Wij hebben het centrum gezien, maar voor die tijd was Henk al bij de VVV geweest en had naar een andere route gevraagd. De dame die daar zat fietste zelf ook vaak naar Eguisheim dus wist een veel betere route die zij aan ons doorgaf. Haar uitleg was uitstekend en we waren binnen een half uur weer in Eguisheim Vandaag is er feest in het dorp, 14 juli is de nationale feestdag. Alleen is het vandaag 13 juli want 14 juli valt op een zondag. We zijn maar een extra dag hier gebleven want we wilden het feest wel eens zien. Op het grote plein midden in het dorp staan inmiddels  lange tafels en banken en worden er flamkuchen gebakken en wijn en bier geschonken. Vanmiddag was er al life muziek en was het erg gezellig. Wij hebben ons goed vermaakt met onze Belgische vrienden.Vanavond gaan we heerlijk eten in het dorp en verder genieten van de sfeer en de wijn. Deze hebben we trouwens vanmorgen wel gekocht bij een wijnboer, die hier genoeg aanwezig zijn.  Monique de pinot blanc is uitstekend!!

1. Tinus:
    13 juli 2019
    Alles is toch nog goed gekomen,een geslaagde dag.
  2. Monique De Jong:
    15 juli 2019
    ooww lekker!!! Nou neem maar wat mee naar huis dan haha vermaken jullie je nog maar even!