Rondje Nederland 2020

21 juni 2020 - Baarle-Nassau, Nederland

Baarle Nassau is een bijzondere plaats, het ene moment ben je Nederland en het andere moment in België. Er zijn 29 enclaves in Baarle Nassau (Nederland) en Baarle Hertog ( België), ooit ontstaan uit een gat in de grens. Het kan hier zo maar zijn dat het ene huis in Nederlands staat en het naastliggende huis In België staat. Henk heeft een oude marinemaat die vertelde dat hij  zo nu en dan in Baarle Hertog werkt in de vuurwerkwinkel van zijn dochter. Wij zijn daar gisteren even langs geweest. Het is vreemd te zien dat hier in Baarle 5 vuurwerkwinkels zijn, die het hele jaar door vuurwerk verkopen.Toen Henk vertelde dat zijn kleinzoons vuurwerk wel leuk vinden kreeg hij gelijk een tas mee met kindervuurwerk. Nu we in Brabant zijn en hiervoor in Limburg waren, moet je wel asperges eten. Gisteren lekker asperges gekookt met een lekkere eiermayonaise en beenham, ook in de camper kan ik lekker koken want ook tijdens de vakantie is lekker eten belangrijk.

In het verleden werd hier veel gesmokkeld en vandaag hebben we deze smokkelroute ( ongeveer 48 km) gefietst, soms in Nederland en soms in België. Onderweg stonden overal klompen waar er informatie werd verteld over deze smokkelroute. Xera was daar ook bij aanwezig, lopen gaat niet zo goed meer, maar achterop de fiets in de mand zitten vind ze nog steeds erg leuk. Aan het einde van de tocht hebben we even lekker onze dorst gelest op een terrasje in Baarle Nassau (Nederland) terwijl wij onze fietsen op Belgisch grondgebied hadden neergezet.

1. Tinus:
    22 juni 2020
    Wie vele reizen doet,kan Veel verhalen.Veel plezier.