Overwinteren in Portugal

28 december 2021 - Vila Real de Santo António, Portugal

Ondanks dat het winter is toch weer een vakantieblog want we zijn weer op pad. We wilden dit jaar het natte en koud weer in Nederland ontlopen dus moet je op zoek gaan waar het wel lekker weer is. Nu wist ik dat Portugal, en zeker de Algarve, meestal mooi weer heeft in de winter dus daar gezocht naar een mooie locatie. Eerst was de camper nog even een optie maar gezien de staat van de camping in de plaats waar wij graag wilden verblijven hebben we daarvoor maar niet voor gekozen. Dus werd het een vliegreis naar Faro en zitten we nu in de mooie Algarve, in Monte Gordo. Dit is een plaatsje vlak bij de Spaanse grens. Het was nog wel even wat geregel vanwege COVID. Uiteindelijk gingen we met een pakket aan formulieren op pad. Eerst een PCR test geregeld, daarna alle andere formulieren ingevuld zoals een gezondheidsverklaring en een soort verblijfsformulier waaruit blijkt wanneer je in het land bent aangekomen en waar en waar je vandaan komt. Onze boosterprik hadden we nog niet gehad maar met wat geluk konden we de avond voor ons vertrek nog geprikt worden, dus alles was in kannen kruiken. De vlucht hiernaar toe verliep voorspoedig maar onze PCR test werd overal grondig gecontroleerd totaan de receptie van ons hotel. Ik begrijp nu ook waarom Portugal een laag besmettingsgetal heeft. Men is hier zeer gedisciplineerd en doet gewoon wat de overheid voorschrijft, ook als men het er niet helemaal mee eens is. We hebben een mooi appartement gekregen met uitzicht op het bos en de zee. Alles is hier zeer verzorgd en schoon. Nadat we ons gesetteld hadden zijn we het plaatsje maar eens gaan verkennen. Het is een leuk klein en rustig badplaatsje. Het gehalte aan Nederlandse toeristen is hier echter wel hoog. Ik denk dat zeker 90% Nederlander is. Dat zie je dan ook terug in de gerechten van de eettentjes, zoals bitterballen, kroketten en erwtensoep. Een biertje en een wijntje kun je hier met een gerust hart op het terras nuttigen, voor de prijs hoef je het niet te laten. Een bier en een wijntje kosten samen €2,- . De tweede dag wilden wij naar het naast gelegen plaatsje lopen, zijnde Vila Real de Santo Antonio. Moest kunnen vonden wij, het was maar een lange rechte weg. Vila Real is een iets grotere en drukkere plaats dan Monte Gordo. Onze reisleidster had ons gewezen op de mooie kerststal die daar te bezichtigen was. Daar zijn we dan ook maar even aankijken. Het was een groot miniatuur dorp vanuit de tijd van de geboorte van Jezus. Alles was in miniatuur nagemaakt en veel dingen konden nog bewegen ook. Het was echt prachtig gedaan en de entree kostte wel €1,- . Nadat we Vila Real bekeken hadden hebben we even wat boodschappen meegenomen vanuit de plaatselijke Lidl. Daarna begonnen aan de terugweg en toen bleek de weg toch iets langer dan wij dachten en de boodschappen toch wat zwaarder wogen dan gedacht. Uiteindelijk wel weer bij het hotel aangekomen maar dat was wel de laatste keer dat we dit hebben gedaan. Het bleek dat we uiteindelijk 13 km. hadden gelopen. Aangezien we alleen logies hebben moet ik zelf koken of we gaan uit eten. Met de kerst hadden we afgesproken om in het hotel te gaan eten. De regering had bepaald dat alle mensen die buiten de deur wilden eten een negatieve PCR test moesten laten zien, dat was ons te veel werk en ook te duur. Nu konden we wel in het hotel eten omdat we daar verblijven. Wel moest iedereen die daar ging eten een negatieve zelftest laten zien. De test moest je afnemen onder het toezicht van een hotelmedewerker. Dat hebben we maar gedaan. Overal moet je ook mondkapjes op, ook binnen in het hotel en in de eetzaal moet je plastic handschoenen aan. Uiteindelijk hebben we prima gegeten daar. Na de lange wandeling hadden we besloten om fietsen te gaan huren. Die kun je hier met zoveel Nederlanders goed huren. Een Nederlandse eigenaresse heeft ons de fietsen geleverd met alle service die je maar kunt wensen. Als we een problemen hebben tijdens het fietsen bel je haar op en komt er iemand je fiets omruilen zodat je weer verder kunt. Gisteren hebben we de fietsen gelijk uitgeprobeerd en ze reden prima, niet elektrisch maar toch goed. Ik heb bij de boeking ook dinervouches gekocht. Je kunt daarmee bij verschillende restaurantjes in Monte Gordo en Vila Real gaan eten. Dat hebben we gisteren dus uitgeprobeerd. Het was een ervaring, maar niet positief. Het eten was heel redelijk naar de bediening had besloten om er een race van te maken. Hoe snel kun je de menukaart uitdelen, bestelling opnemen, eten uit serveren en weer er voor zorgen dat de klant weg gaat en dit alles zonder maar een word te veel te zeggen en de klant aan te kijken. Als we even het bestek neerlegden ging men er van uit dat je klaar was en dus weg bord en op naar de volgende gang en dat alles onder het gezellige licht van een soort TL verlichting. Daar komen we dus niet weer.  Vandaag voor het eerst op ons balkon van het ontbijt genoten, Henk had lekkere verse broodjes bij de supermarkt gehaald en in het zonnetje konden we heerlijk zitten. Het weer is de afgelopen dagen best wel wisselend geweest met was regen zo nu en dan. Het echter niet koud, ongeveer 20 graden en nu zelfs warmer.
Ik ga niet elke dag een blog maken maar zo nu en dan want we hebben nog voldoende tijd, tot 23 februari volgend jaar.

1. Tinus:
    28 december 2021
    Jullie weten wel dat we veel jaren naar de Algarve gingen.Bijnat altijd en mooi weer.De bediening toen was meer op z,n elf en dertigst.Hoe langer het duurt ,des te meer wordt er gedronken.Ik wens jullie een prettige tijd toe.Tinus
  2. Ruud Nieuwenhuis:
    29 december 2021
    Mooie locatie. Fijne vakantie
  3. Ans Ottenhoff:
    29 december 2021
    Wat fijn dat je er fietsen kunt huren.