Hurtigruten, cruise Noorwegen

15 mei 2019 - Berlevåg, Noorwegen

Vandaag zijn we voorbij de Noordkaap gevaren, het noordelijkste gebied van Europa. Er zijn daar alleen maar kleine vissersplaatsen die alleen de noodzakelijkste winkels hebben. Dit omdat zij in de winter vaak afgesneden zijn van de buitenwereld. Het is hier voor ons nog gewoon winter, alles is nog kaal. De knoppen van de bomen moeten nog uitkomen, er ligt nog ijs op de meren en sneeuw op het land. De temperatuur is net boven het vriespunt en als het waait is het flink koud. Dit gebied heet Finmark ( vroeger Lapland genoemd). Het is zo groot als Zwitserland maar er wonen maar 750.000 inwoners. De oorspronkelijke inwoners zijn Sami (Lappen). Wij zijn vanmiddag naar een Sami familie toegegaan. Zij leven van de rendieren en hebben een kudde die vrij rond loopt in het land. In de winter trekken ze landinwaards en in de zomer zitten ze aan de kust. Het zijn mensen die echt van de natuur leven en hun cultuur hoog houden. De rendieren lopen gewoon overal rond, ook op de weg. Vanavond hebben we rendiervlees gegeten en scami's en krab en zalm en nog veel meer. Er is genoeg te eten aan boord ( te veel). We zijn inmiddels beiden zeer verkouden geworden en met ons nog veel neer passagiers. Ik heb vandaag en kaart verstuurd met het poststempel van de Noordkaap erop.

1. Wilma van Ekelenburg:
    15 mei 2019
    Je moet ook niet steeds op het hoekje gaan staan 😉
    Beterschap iig!
  2. Tinus:
    15 mei 2019
    Beterschap ! Een aparte reis.
  3. Ruud Nieuwenhuis:
    16 mei 2019
    Wat maken jullie een prachtige reis