Rondreis Frankrijk

11 juli 2019 - Eguisheim, Frankrijk

Gisteren zijn we vertrokken van een camping die we maar snel zullen vergeten. We kwamen er echter wel achter dat de camping waar we heen wilden, Eguisheim in de Elzas, in de route van de Tour de Franse lag en dat de tour dwars door het dorp zou gaan. We hadden dus voorzorgmaatregelen getroffen en zijn extra vroeg weggegaan omdat we anders het dorp niet meer in zouden komen. Nu zou de Tour pas eind van de middag daar zijn dus wij dachten als we tussen 11 en 12 uur daar zijn is vroeg genoeg. Het bleek dat het hele dorp al was voorzien van afzettingen maar dat we nog wel door konden rijden, gelukkig. We waren bang dat er geen plek meer zou zijn op de camping vanwege de Tour. Toen we aankwamen bleek dat er nog 3 plekken over waren en een van deze plekken was een mooie plek, dus wij waren blij. Vlak na ons kwamen er nog een paar mensen en uiteindelijk was de camping vol en om 13:00 uur was het hele dorp afgesloten. Wij staan nu op de camping de Trois Chateuax. Het dorpje is prachtig en met name de bloemen en de vakwerkhuizen. Bijna iedereen heeft hanggeraniums die er prachtig bij hangen. Het dorp heeft een gezellig centrum. Gisteren zijn we de hele middag in het dorp geweest en hebben genoten van de sfeer van de Tour, iedereen leeft mee. We stonden op een pleintje waar de renners voorbij kwamen. We hadden gezellig contact met een belgisch echtpaar. Toen uiteindelijk de karavaan langs kwam met reclamemateriaal kregen we zowaar en paar tourpetjes te pakken. We hadden 's middags al een paar wagens van de NOS zien staan en hoorden dat de Avondetappe daar uitgezonden zou worden. Wij zijn dus 's avonds weer naar het dorp gelopen en hebben de Avondetappe live bijgewoond, net als nog een aantal Nederlanders. Dat was een leuke ervaring om het eens van die kant te zien. Vandaag zijn we nog eens rustig terug gegaan naar het dorp om het eens goed te bekijken en het blijft een mooi dorp. Vanmiddag hebben we de wijnroute gelopen. We bevinden ons op dit moment midden in het wijngebied van de Elzas. Er was een mooie wandelroute uitgezet en zelfs Xera heeft deze gelopen. Morgen willen we naar Colmar gaan op de fiets, moet kunnen. Het weer houdt zich nog steeds goed, niet meer zo heet maar wel lekker warm.

1. Nel:
    11 juli 2019
    Wat leuk om de tour mee te maken lijkt me heel bijzonder.
    Nu maar weer verder genieten.