Hurtigruten, cruise Noorwegen

17 mei 2019 - Skjervøy, Noorwegen

Gisteren heb ik geen blog gemaakt omdat ik geen wifi had. Wij zijn gisteren naar Kirkenes geweest, vlak bij de Russische grens. Daar hebben we een excursie gemaakt naar de grens. Van de gids hoorden we dat Kirkenes in de oorlog compleet plat gebombadeerd is. Het was een strategische havenplaats omdat de warme golfstroom daar langs komt, dus geen ijs en er is daar hoogwaardig ijzererts in de grond. De burgers hebben toen een bunker gehakt in de granieten bodem om zo een schuilkelder voor de bevolking te hebben. Wij zijn in die bunker geweest. Verder zijn er nu geen problemen meer met de Russen. Bewoners van de grensstreek hebben een permanent visum om boodschappen te doen in het andere land. Wij zijn ook bij de grens zelf geweest maar daar is niet veel te zien. Bij Kirkenes zijn we op het smalste gedeelte van Noorwegen geweest, 500 meter. Ook kun je daar 3 keer nieuwjaar vieren, om 22:00 uur in Rusland( eigen tijdzone) om 23:00 uur in Finland ( geen wintertijd) en om 00:00 uur in Noorwegen ( wel wintertijd). Alles ligt om geringe afstand van elkaar.

Vandaag moesten we vroeg opstaan want om 05:30 uur gingen we naar de Noordkaap toe om daar te gaan ontbijten. Het is altijd afwachten of de weersomstandigheden goed zijn zodat je wat kunt zien. We hadden geluk. Kijk maar naar de foto's. Daarna een busreis gemaakt van Honnigsvag naar Hammerfest, ongeveer 250 km en dat allemaal langs de fjorden en over verschillende eilanden, soms met brug en soms met tunnel. Het uitzicht was prachtig, zie de foto's. Vanavond heeft de kapitein zijn route iets aangepast zodat we weer een mooi gedeelte konden zien. Zie ook bijgevoegde foto's.

inmiddels hebben de middernachtzon ook gezien, althans dat het niet meer donker wordt. De zon komt niet op en gaat niet onder. Alleen nu we weer terug gaan zal dit straks wel weer het geval zijn. Even een mededeling voor alkohol liefhebbers. Drank is hier zeer duur, een glaasje huiswijn kost ongeveer 10 euro, een biertje van 0,4 l 9 euro. Wijn is alleen in staatswinkels te koop en die zijn er niet veel. Op de Lovoten moest men vroeger 140 km rijden( alleen de heenreis) een flesje wijn te kunnen kopen, nu is er een extra winkel en moet men nog maar 70 km rijden.  Vanavond gaan we nog naar een middernachtconcert toe in Tromso.

1. Tinus:
    18 mei 2019
    Ik stel voor : alle mohammedanen naar dat gebied om deze tijd en dan ramadan.Jullie hebben een prachtreis.
  2. Ruud Nieuwenhuis:
    19 mei 2019
    Fantastisch, de kustlijn doet mij herinneren aan IJsland. Heel bijzonder dat jullie tot aan de Russische grens zijn geweest.