Overwinteren in Portugal

13 januari 2024 - Vila Real de Santo António, Portugal

Hier even een update van ons verblijf in Portugal. We zitten al weer 4 weken in het heerlijke Monte Gordo. We hebben dit jaar een ander appartement gehuurd. Deze bevalt ons uitstekend. We hebben vanaf ons balkon volledig zicht op de zee en het strand en tevens de hele dag zon (als deze schijnt). Verder is ons appartement volledig ingericht en kunnen we er prima in vertoeven. Het weer is over het algemeen goed, dat houdt in dat we dan bijna de gehele dag buiten kunnen zitten in de zon in een korte broek en t-shirt. We hebben pas twee keer regen gehad en dat is wel een groot verschil met Nederland. We hebben al verschillende uitstapjes gemaakt, onder andere naar Spanje. Daar moet je steeds rekening houden met het feit dat het daar een uur later is en dat de winkels ‘s middags tussen 13:00 uur en 16:00 uur dicht zijn. Verder hebben we ook een mooie wandeling gemaakt over de rotskust in de omgeving van Albufeira. Vandaag zijn we naar een zigeunermarkt geweest in Castro Marim, dat is ook altijd leuk om te zien. Er wordt daar werkelijk van alles verkocht, van kippen tot ondergoed en van afwasteiltjes tot gereedschap. Verder is er ook genoeg te eten. Er staan grote barbecues waar dikke speklappen en kippen op worden gebraden, deze worden dan in stukken geknipt en men eet deze aan lange houten tafels lekker met de handen op. Henk heeft met oud en nieuw een echte nieuwjaarsduik gemaakt samen met ongeveer 40 anderen. Het viel hem niet tegen. Tijdens oud en nieuw stond er voor ons appartementencomplex een grote feesttent waar muziek werd gedraaid. Gelukkig hebben we daar niet al te veel last van gehad. Het voordeel hier is dat men geen vuurwerk zelf afsteekt, dus geen rotzooi en herrie. Om  middernacht is er wel een groot vuurwerk op het strand voor iedereen. Verder wandelen we veel, vooral langs het strand en gaan dan meestal even zitten bij ons favoriete tentje waar je gewoon met je stoel in het zand zit en uitzicht hebt op de vissersboten die daar op het strand liggen. We hebben nog anderhalve maand te gaan, dus ik denk voorlopig nog niet aan thuis.

Ik voeg ook wat foto’s toe voor het overzicht.

1. Barbara Wolthuis:
    13 januari 2024
    Hoi Marianne en Henk,
    jullie genieten gezien je verhaal en de foto's. Heerlijk hoor! Wij gaan de 3e week van februari met de auto naar lagos (algarve). Hoop dat wij net zulk mooi weer krijgen als jullie.
    Groetjes Barbara
  2. Ans Ottenhoff:
    13 januari 2024
    Wat heerlijk om jullie beleving in Monte Gordo weer zo te lezen. Groetjes van ons en tot gauw.
  3. Ruud Nieuwenhuis:
    15 januari 2024
    Lekker genieten. Nog een jaartje werken en dan is het voor ons hopelijk ook zover.