Vakantie Denemarken

25 mei 2022 - Lisbjerg, Denemarken

Skagen was een leuk plaatsje met een gezellig centrum. We stonden op een camping net buiten het centrum in een soort duinlandschap. Skagen is het noordelijkste plaatsje van Denemarken, het ligt op een landtong en is omgeven door de Noordzee aan de ene kant en de Oostzee aan de andere kant. Bij Skagen botsen die twee zeeën letterlijk op elkaar. Het hele gebied is een duinlandschap. Het blijkt ook voor de Denen zelf een geliefd uitje te zijn om naar de botsing van de twee zeeën te gaan kijken. Toen wij er naar toe gingen was het behoorlijk druk en vele Denen liepen over het strand om naar de punt van het land te lopen. Het weer was goed en wij hebben daar lekker gefietst. Verder hebben we daar ook een kerk bezocht die bijna geheel onder het duinzand was verdwenen in de loop van de jaren. Alleen de toren steekt nog boven de grond uit en dat midden in de duinen, een vreemd gezicht. Even een terrasje pakken doe je niet zo vaak hier. De prijzen van drank zijn behoorlijk hoog. We hadden een biertje genomen en waren ongeveer 17 euro kwijt. Je kunt dan toch beter in het muziekgebouw  ‘Het Akkoord’ een biertje nemen. Na Skagen zijn we naar Aalborg gegaan, de vierde stad van Denemarken. We stonden op een soort stadscamping, dus vlak bij het centrum. Aalborg heeft een centrum met zowel hele oude gebouwen als nieuwbouw. Het weer is de afgelopen dagen er niet beter op geworden. Toen we in Aalborg aankwamen waaide het zo hard dat ik ‘s avonds de satellietschotel maar eerder omlaag heb gedaan. Toen de wind wat afnam ging het regenen en niet zo’n beetje. Gelukkig konden we wel droog naar Aalborg gaan. We hebben daar op het dak van een groot warenhuis gestaan en konden van daar het gehele centrum overzien. Nu staan we vlak bij Aarhus, de tweede stad van Denemarken. Onderweg naar Aarhus hadden alle soorten weer. De regenbuien wisselden elkaar af en op een gegeven moment begon het ook nog te onweren. Ik zei tegen Henk, het ontbreekt er nog maar aan dat het ook gaat hagelen. Nou ik werd op mijn wenken bediend, de hagelstenen kwamen  met bakken de lucht uit. De temperatuur daalde tot 8 graden. Gelukkig zaten we  lekker warm en droog. Ook nu op de camping is het weer zeer wisselvallig en niet erg warm. Gelukkig is de weersvoorspelling voor morgen beter.

1. Monique:
    26 mei 2022
    Aquavit is al een heel oud drankje! Leuk dat het nu nog bestaat. Ik was in de veronderstelling dat het alleen een drankje uit 1800 was. Als er bij thuiskomst een slokje over is wil ik dat wel opdrinken, ben er erg benieuwd naar.
    En een mini slokje is genoeg het smeert goed de keel zeg maar. Nou op naar windstil en met een beetje geluk wat zon.
  2. Mariska:
    27 mei 2022
    Wel balen dat het weer jullie niet echt meezit
  3. Marianne Zeeman:
    27 mei 2022
    Het zal ooit beter worden
  4. Tinus:
    Jammer van het weer.
  5. Marianne Zeeman:
    27 mei 2022
    Ja helaas maar het zal ooit beter worden