Zonvakantie

14 juli 2022 - Villerest, Frankrijk

Weer even een update van onze vakantie. We zijn inmiddels al weer een paar campings verder en de temperatuur stijgt gestaag. Na Pomport zijn we naar camping Moulin de la Piqué gegaan in Belves. Ook dit was een mooie camping met een groot zwembadcomplex met diverse glijbanen. We stonden gelukkig onder de bomen in de schaduw. Henk wilde aanvankelijk niet het zwembad in maar uiteindelijk gaf hij toe en is zelfs van de hoogste glijbaan afgegaan. Het was een mooie camping op een oud landgoed, dat was wel sfeervol. Er was een leuk terras bij en er werd iedere avond iets georganiseerd, zelfs bingo.Het stadje was niet ver weg maar lag wel op een steile berg. Fietsen was geen optie. Bij de receptie vertelde de receptioniste dat een medewerker van de camping een leuke wandelroute had samengesteld naar het dorp. Deze zou minder steil zijn. Wij dus de route meegenomen en geprobeerd deze te lopen. Eerst gingen we op de camping zelf al verkeerd omdat we een klein paadje over het hoofd zagen maar uiteindelijk liepen we de route. Deze bestond uit kleine steile gras en keienpaadjes. Toen we uiteindeljk boven waren was het uitzicht bijzonder mooi maar we waren nog lang niet in het stadje. Er restte ons niets anders dan door te lopen en toen ging de weg weer helemaal naar beneden. Toen we uiteindelijk aan de rand van het stadje stonden, stonden we weer helemaal beneden dus moesten ook weer helemaal omhoog lopen in de hitte. Het is ons gelukt en het stadje was oud en mooi om te zien, zoals zoveel plaatsjes in deze omgeving. We hebben eerst maar even wat gedronken voordat we weer naar beneden gingen en hebben toen ook maar de kortste route genomen. Na Belves hadden we besloten om langzaam aan weer richting huis te gaan. Onze volgende stop was dan ook weer noordwaarts in een klein plaatsje genaamd Cognac-la-Foret. Dit was een hele rustige Nederlandse camping. We kregen een plekje aan de rand van de camping met mooi uitzicht over de velden. Ook hier was het heet en dus was een licht briesje wel welkom. We zijn nog wel naar het dorpje gefietst maar dat was zo klein dat je er met twee minuten weer uit was. Verder fietsen hebben we maar niet gedaan want de versnelling van Henk zijn fiets doet het niet meer zo goed, dus we wilden geen risico nemen. Na twee dagen zijn we daar weer weggegaan, het was een beetje een saaie camping. Nu staan we bij het meer van Villerest, bij de Loire op een kleine Franse camping. Villerest is ook een klein oud stadje. Vandaag is het de nationale feestdag van Frankrijk en gisteravond was er aangekondigd dat er groot vuurwerk zou zijn aan het meer van Villerest. Dit was op loopafstand van de camping en de eigenaar raadde ons dit zeer aan. Het zou om 22:00 uur beginnen, dus wij zaten op onze meegenomen stoeltjes klaar aan de rand van het meer. Er waren veel mensen op af gekomen die allemaal daar zaten of stonden. Om 22:30 uur begon het vuurwerk en om 22:40 uur was het klaar en ging iedereen weer haar huis. Dan zijn wij wel iets beters gewend, maar ja… Morgen gaan we weer verder naar een camping die wij al eerder hebben aangedaan in de Elzas, in Eiguisheim. Daar willen we wat lekkere wijnen inslaan voor thuis. Nog een paar dagen en dan zijn we weer thuis.