Vakantie Denemarken

30 mei 2022 - Nyborg, Denemarken

Ik dacht dat het in Aarhus beter weer zou worden, ik kreeg echter ongelijk. De eerste dag dat we er stonden waren er constant buien en veel wind. Het was dus een goede dag om even corvee te doen. Het bed moest verschoond worden en de was moest gedaan worden. Gelukkig hebben alle campings hier in Denemarken goede voorzieningen. Wat hier ook is, zijn keukens voor algemeen gebruik. Dan moet je denken aan kookplaten of fornuizen,  ovens, magnetrons, afwasplekken, zitjes om te eten en dat alles keurig netjes. De tweede dag wilden we toch naar Aarhus gaan op de fiets. De afstand was ongeveer 10 kilometer, dus normaal gesproken goed te doen. Het weer werkte echter niet mee, constant buien en harde wind., dus onderweg zo nu en dan schuilen in een bushokje of zo. In Aarhus hebben we het openluchtmuseum Den Gamle By bezichtigd. Dit is een museum in de binnenstad met de gehele geschiedenis vanaf ongeveer de middeleeuwen tot de zeventiger jaren. Men heeft overal historische panden vanuit het gehele land verplaatst naar dit museum en deze panden zijn dan ingericht  als woning, winkel of werkplaats. Het is een groot zeer uitgebreid museum en leuk om te zien. Ook tijdens het bezoek moesten we soms snel van het ene naar het andere pand lopen om niet nat te worden. Daarna zijn we nog even de stad zelf in gegaan. Ik vond zelf de binnenstad van Aalborg mooier dan Aarhus. Op de terugweg hadden we wind tegen en moesten ook nog bergop fietsen, maar we hielden het wel droog. We waren nog maar net binnen of het begon weer te stortregen. Na Aarhus zijn we naar Jelling gegaan. Toen we het dorp binnenreden was het erg druk en werd het verkeer geregeld door militairen cq. politiemensen. Ook op de camping was het enorm druk. Toen ik vroeg wat er aan de hand was, bleek dat er een vierdaags muziekevenement te zijn, een van de grootste van Denemarken. Dit festival was twee jaar niet doorgegaan vanwege Corona en nu was het extra druk. De gehele camping was bomvol maar er was nog net een plekje voor ons. Wij werden tussen alle tenten en caravans gezet. Elke vierkante centimeter was bezet. Er ging een gratis bus vanaf de camping naar het festivalterrein, dus wij zijn daar ook mee naar toe gegaan. Je moest echter overal tickets voor hebben en alles was al uitverkocht. Tevens was het niet ons soort muziek, harde housemuziek en zo. Duran Duran had ook opgetreden. Nadat we wat hadden rondgelopen en een lekker gebraden worstje hadden gegeten,zijn we maar weer met de bus terug gegaan. We waren de enigen die weer terug gingen, wij hadden een privechauffeur. Het was een aardige oudere Deense man die gezellig een praatje wilde maken. Op de camping was alles goed geregeld. Zonder polsbandje kwam je er niet op. Toen wij er waren was het de laatste avond. In de loop van de middag werd het steeds rustiger op de camping, iedereen was op het festivalterrein. Wij waren even bang dat het ‘s avonds rumoerig zou worden als iedereen weer terug zou komen, maar alles bleef rustig. De volgende dag was het vermakelijk te zien hoe iedereen aan het opbreken was. Tenten, caravans vouwwagens, alles werd weer ingepakt en de een na de ander vertrok totdat wij alleen op het veld bleven staan. Wat opviel was dat alles gelijk was opgeruimd, de rommel werd in vuilniszakken gedaan en opgehaald door de campingmedewerkers. Er bleef geen vuil rondslingeren, de toiletgebouwen waren de gehele tijd netjes en opgeruimd. Wij hebben in Jelling nog een Unesco werelderfgoedbezit bekeken, de Jelling Stenen. Het blijkt dat de Vikingen daar een start hebben gemaakt van een koninkrijk. Er zijn daar nog grafheuvels, runestenen en een kerkje aanwezig. Met name de runestenen zijn bijzonder omdat daar een tekst op staat waaruit blijkt dat koning Gorm de bevolking heeft bekeerd tot het christendom. Ook de kerk zou het eerste bouwwerk zijn geweest van deze koning die daar is begraven in een grafheuvel. Ook zijn zoon koning Harald I is daar begraven in een grafheuvel. Alles is gratis te bezoeken, ook het museum wat hierover verteld, wat een zeer modern interactief museum is. In Jelling hadden wij in ieder geval droog weer en ook een beetje zon. Nu zijn we niet meer in Jutland maar op het eiland Funen in Nyborg. We staan op een camping die zicht heeft op de grote brug tussen Funen en Seeland, genaamd de Grote Beltbrug. Deze is 18 kilometer lang. Over twee dagen gaan we daar over heen. We staan vlak bij het water. Het weer is nog steeds niet erg goed, veel buien en kou maar we wachten nog steeds op beter weer.