Nederland met de camper

25 juni 2023 - Franeker, Nederland

Drenthe hebben we al weer achter ons gelaten. We stonden daar in Gasselte op een mooie parkachtige camping waar ze ook camperplaatsen hadden. Het weer blijft alleen maar goed dus we zitten de gehele dag buiten en zijn inmiddels al lekker gekleurd. Vanuit deze camping hebben we lekker gefietst want de omgeving is daar mooi. Het bleek dat men in het dorp een groot evenement had georganiseerd, een soort toneelstuk met muziek er bij. Het was gebaseerd op de oude film  “Fanfare” welke zich afspeelde in Giethoorn en dat ging tussen twee rivaliserende muziekkorpsen. Dit toneelstuk dus ook. Wij hebben daar zaterdagavond van genoten, het hele verhaal was in het Drents maar toch goed te volgen.
Na Gasselte zijn we naar Appelscha gegaan, dat was een wereldreis van wel 48 kilometer. Daar stonden we ook op een echte camperplaats. Deze was nog vrij nieuw en mooi aangelegd, iedereen had zijn eigen  grasveldje. Van daar uit zijn we naar Frederiksoord gefietst en hebben daar het museum de Proefkolonie gezien. Dit gaat over de Koloniën van Weldadigheid. Zeer interessant om te zien, een stukje Nederlandse geschiedenis. Verder hebben we ook het hoogste punt van Friesland bezocht, de Bosbergtoren in Appelscha die wel 33 meter hoog is maar toch leuk om te zien. Gelukkig was er wel een lift om boven te komen. Toen we uit Gasselte weg gingen werkte onze toilet plotseling niet meer. Henk had de cassette schoon gemaakt maar kreeg deze niet meer op zijn plaats in de camper. Er was echter een klein veertje afgebroken dus wij dachten dat het daar aan lag. Na even gegoogeld te hebben bleek in Appelscha een camperzaak te zitten, dus wij daar heen. Ik moet zeggen dat we zeer vriendelijk geholpen  werden. Het was een klein bedrijfje en zag er nogal vervallen uit maar de mensen wilden gelijk helpen. De man kon echter ook niet verklaren waar het veertje vandaan kwam en had dit ook nog nooit eerder gezien. Na wat kijken en uitproberen kwam hij er echter achter dat het afsluitklepje van de cassette er verkeerd op zat en dan past hij niet in de opening. Nadat hij het klepje er goed op had gedaan werkte alles weer. Waar het veertje voor heeft gediend weet niemand maar alles werkt weer. Toen ik vroeg of wij hem iets schuldig waren was zijn antwoord zet maar een positieve review op onze site. Na Appelscha zijn we verhuisd naar Franeker en daar staan we nu. We staan op een kleine boerencamping vlak bij het centrum en vlak bij het station. Dat kwam ons vandaag goed van pas. Ik had gezien dat er in Leeuwarden een groot muziekfestival was met fanfare en bigband muziek. Aangezien wij daar wel van houden zijn we vandaag met de trein, want voor fietsen was het te warm, naar Leeuwarden gegaan. Daar hebben we een concert van het Fries fanfare orkest gezien met een fantastische solist op de euphonium en verder ook nog een gek komisch orkest en verschillende big Bands. Al met al een geslaagde middag al was het wel erg warm. Hier staan we nog twee dagen en dan gaan we weer door.