Nederland met de camper

4 juli 2023 - 's-Graveland, Nederland

In Franeker hebben we nog wel wat aan cultuur bekeken. Daar is nl. het oudste nog werkende planetarium ter wereld te zien gemaakt door Eise Eisinga. Hij had eigenlijk een bedrijfje welke schapenwol bewerkte en het planetarium was zijn hobby. Het was interessant om te zien hoe een persoon zonder bijzondere opleiding dit kon maken. Het werkt nog steeds zeer precies. Ook hebben we een museum bezocht wat over de geschiedenis van Franeker ging en daarna een stadswandeling met een gids. Ik kan iedereen aanraden om in een oud stadje of dorp zo’n wandeling via de VVV te doen, je hoort en ziet zoveel meer over de plaats. Na Franeker zijn we ook nog een dagje naar Harlingen gegaan. Ook dit is een mooi oud stadje met veel historische panden. Aangezien we het station van Franeker bijna voor de deur hadden zijn we lekker met de trein gegaan. Onze campingbeheerster was zeer precies in haar doen en laten. Wij waren iets te vroeg op de camping aangekomen en ik had nog gezegd dat we wel op de parkeerplaats wilden wachten totdat het tijd was ( we kwamen om 11.00 uur aan en mochten officieel pas om 13.00 uur gaan staan) maar omdat onze plaats al vrij was konden we gaan staan. Bij het afrekenen werd het echter wel even vermeld en moesten we 2 euro extra afrekenen. Na Franeker gingen we naar Texel, dat wilde Henk graag omdat in het weekend van 30 juni t/ m 2 juli in Den Helder de vlootdagen waren in combinatie met de Marinedagen, genaamd Sail Den Helder. Wij hadden een kleine camping op Texel uitgezocht, dicht bij Den Burg. Daar kwamen we ook vroeg aan maar dat was daar geen probleem. We werden hartelijk welkom geheten. We stonden op een schapenboerderij en werden de gehele dag daaraan herinnerd door het geblaat van deze dieren. Het weer was wel wat wisselvallig maar dat mocht de pret niet drukken. Vrijdag hadden we gepland om met de fiets naar Den Helder te gaan. De afstand naar de boot was niet groot. We kwamen op tijd daar aan omdat we een boottocht hadden geboekt in de haven, we zouden dan langs de tallships gaan varen. We waren al bijtijds bij de boot en wilden aan boord gaan maar kregen toen te horen dat de boot al gereserveerd was voor een groep. Henk kon echter zijn ticket laten zien en  de kapitein stond voor een raadsel. Hij zei nog als jullie de enigen zijn kunnen jullie nog wel mee. Maar dat was het niet, er kwamen steeds meer mensen bij. Het bleek een dubbele boeking te zijn. De leiding van Sail werd er bij gehaald en probeerde nog wat te regelen, er zou met 10 minuten een andere boot komen, maar dat werd 15, 30, 45 minuten en uiteindelijk een uur. Toen was er een bootje waar je middels een ladder op moest klimmen, aangezien er mensen van meer dan 80 jaar bij waren was dat geen optie. Er werd ons echter wel beloofd dat we ons geld terug zouden krijgen. Na de teleurstelling gingen we alsnog verder de Sail bekijken. Het was niet te druk dus konden we overal kijken op diverse schepen en de demonstraties van de Marine zien. Het weer was perfect. Later op de middag hebben nog een leuk shantykoor gehoord. Kees, een oud-collega van Henk, zong hierin en had het aan hem doorgegeven. We hebben genoten van dit koor. Het werd zelfs nog even een kleine reünie van oud  collega’s. Nadat we zere voeten hadden gekregen en moe waren zijn we weer naar Texel gegaan. Zaterdag wilden we ook nog weer naar Den Helder gaan maar het weer was niet al te best dus bleven we maar op het eiland. Henk had in een plaatselijk krantje gelezen dat er ook nog een boottocht zou zijn vanuit Oudeschild op Texel naar Den Helder op zondag. Dus alsnog geboekt, zouden we toch nog een boottocht hebben. Helaas werd ik zaterdagmiddag gebeld met de mededeling dat het weer te slecht was, te harde wind, en dat de boottocht niet door zou gaan. Het was ons niet gegund. We hebben echter op zondag wel even afgesloten met een lekker visje. Nu zijn we weer thuis, de camper is weer uitgepakt en de was is gedraaid.Het lijkt wel alsof we niet weg zijn geweest. Maar over niet al te lange tijd gaan we wel weer op pad.

1. Ans Ottenhoff:
    4 juli 2023
    Zo zie je maar weer: soms zit het mee, en soms zut het tegen. Toch jammer als je je er zo op hebt verheugd...
  2. Olaf de Haan:
    4 juli 2023
    Een heerlijk verhaal met een ondernement stel, wat niet terugschrikt om er toch nog wat van te maken na een teleurstelling. Goed zo en lekker plannen om weer weg te gaan met jullie camper. Gerda en ik genieten mee "op afstand" 😀👌
  3. Kees:
    4 juli 2023
    Niet alles zat mee maar het spetterende optreden van ons shantykoor ‘t Scheepstuygh moet toch veel hebben goedgemaakt! Nog bedankt voor jullie belangstelling. We hadden een prima plek bij het Schipperscafé. Het bleef publiek komen en gaan.