Overwinteren Portugal

15 december 2022 - Hilversum, Nederland

Vandaag zijn we aangekomen in Portugal. We zijn 4 dagen onderweg geweest en vandaag zijn we aangekomen in Monte Gordo. We ( Henk) hebben ongeveer 2450 km gereden met onze eigen auto. We wilden graag ons eigen vervoer hebben en onze eigen fietsten meenemen dus dit jaar geen vliegreis maar de auto. We hebben 4 overnachtingen gehad op zeer verschillende plaatsen. De eerste keer was voorbij Parijs in een klein plaatsje wat eigenlijk de campus van de universiteit was. Dit was op zondag, wij wilden in het hotel ook dineren maar op zondag was er bijna niemand aanwezig dus was er geen diner mogelijk. We werden verwezen naar de campus zelf daar was ook een pizzeria( iets wat studenten altijd lusten). Wij zijn daar naar toe gelopen.Het was daar erg koud en het restaurant ging pas om18:00 uur open en wij als echte Nederlanders wilden om 17:30 uur al eten. Het was dus even een half uur blauwbekken. De pizza was wel lekker. Het hotel was prima maar we hadden twee enkele bedden en dat was Henk niet meer gewend. Midden in de nacht hoorde ik plotseling een flinke klap naast mij en zag dat Henk naast het bed lag. Hij had zich even naar mij toe willen draaien, lekker close, maar dat viel letterlijk tegen. Gelukkig had hij zich niet bezeerd en kroop weer zijn eigen bed in. Het volgende hotel lag in een industriegebied. Het was een keurig hotel met, gelukkig, een tweepersoonsbed. Wij hadden de fietsen achterop de auto staan en daaroverheen een fietsenhoes. De hoes was echter geen succes. De wind kwam er te veel onder en de spanbanden lieten ieder keer los en gingen stuk. Wij wilden de hoes er afhalen maar moesten het rood/witte markeringsbord met t ribes vast maken, maar deze hadden wij niet meegenomen. Aan de overzijde van het hotel was een gereedschapswinkel dus wij er naar toe en vonden daar ook de t ribes maar mochten deze niet kopen omdat wij geen bedrijf waren. Wij werden echter netjes verwezen naar een bouwmarkt, een soort Gamma, waar we deze wel konden kopen. Nu was het zo dat, net toen wij bij het hotel aankwamen, begon te sneeuwen en dat het nog bleef liggen ook. In de loop van de avond begon het over te gaan in regen en ‘s nachts vroor het ook nog. Het resultaat was dat ‘s ochtends de hele boel bevroren was. De portieren van de auto’s waren vastgevroren, de ruitenwissers deden het niet meer. Het was flink krabben maar uiteindelijk lukte het om alles open te krijgen en weer werkbaar te krijgen. De rit ging toen richting San Sebastián, een stad aan de Golf van Biskaje in Spanje met een mooi oud centrum. Ik had daar een hotel geboekt aan de rand van het oude centrum zodat we daar ook nog even konden rondkijken. Tijdens de rit daar naar toe zagen we de temperatuur oplopen van  -5 naar +  17 graden. Het was daar gewoon voorjaar. De mensen zaten op de terrassen, liepen zonder jas en soms in een korte broek. We hebben daar het centrum verkend en het was een mooie oude stad.  Uiteindelijk wilden we daar ook lekker gaan dineren maar dat bleek toch was lastiger dan gedacht. We hadden in de middag een leuk restaurantje gezien waar we relatief voordelig konden dineren maar deze was ‘s avonds gesloten. De meeste restaurants waren behoorlijk exclusief en daardoor ook duur, verder waren het allemaal tapasbarren waar je staande dure hapjes kon eten. Dat was niet wat wij wilden. Na etterlijke straten te hebben doorgelopen kwamen we uiteindelijk bij Mc Donalds terecht. Daar wilden we dan maar wat eten maar ook dat was een bezoeking. Je moet alles via een soort computerzuil bestellen. Probeer dat maar eens in het Spaans. Uiteindelijk  hadden dan toch een broodje hamburger, een luxe diner. Het hotel was echter mooi, we kregen zelfs een upgrade van onze kamer zodat we zeezicht hadden, daar was niets mis mee. Ons laatste hotel was echter de mooiste, dit was midden in Spanje, in een klein dorpje. Toen we de navigatie volgden wisten we niet waar we uit kwamen maar uiteinlijk was daar een groot toegangsweg met daarachter een groot imposant gebouw. Dit betrof een oud klooster wat helemaal gerestaureerd was tot hotel en vergaderlokatie. Het was prachtig om te zien. Tevens hebben we daar gedineerd, je kon daar voor een gering bedrag uitstekend eten in een mooie ambiance. Vandaag hebben de laatste etappe afgelegd en kwamen op tijd bij ons appartement aan. We waren even vergeten dat het in Portugal een uur vroeger is dan in de rest van Europa. Wij waren dus een uur te vroeg en zijn maar even een rondje gaan lopen om te kijken of alles nog hetzelfde is. Het terrasje waar we altijd naar toe gingen was nog precies hetzelfde dus hebben we daar maar even wat gedronken. Daarna was de huisbaas aanwezig om ons het appartement te laten zien en ons wegwijs te maken in het appartement. Nadat we alles even hadden bekeken hebben we eerst even lekker gegeten in een restaurantje wat vlak onder ons appartement zit. Morgen gaan we eerst uitpakken en boodschappen doen. Nu eerst even uitrusten.