Overwinteren Portugal

7 maart 2023

We zijn weer thuis!
De terugreis is goed verlopen. We hadden de laatste dagen steeds de weersverwachting in de gaten gehouden. We zagen al dat het in Nederland nog steeds winter was met maartse buien. In Monte Gordo was het weer ook niet zoals het normaal was maar toch beter dan dat. Je kon toch iedere dag naar buiten en in de zon lopen of zitten. Je had geen winterjas nodig, hooguit een vest en kon gewoon zomerkleding dragen. Je zag soms mensen lopen met een korte broek en een hemdje maar dat was toch wel wat voorbarig. Je kon echter best met een driekwart broek en t shirt lopen en lekker aan het strand zitten in het zonnetje. We hebben daar een van de laatste dagen nog de president van Portugal ontmoet. Wij zaten aan het strand bij onze vaste strandtent toen er man langs kwam lopen in een korte broek, t shirt een rugzakje op zijn rug. Bij hem liepen twee sportieve mannen die beiden een opgerolde handdoek onder hun arm hadden en er was een jonge vrouw bij, ook sportief gekleed. Toen hij langs kwam lopen gingen gelijk de eigenaar van de strandtent en zijn vrouw naar hem toe  en omhelsden hem. Even later vertelde de strandtenteigenaar dat het zijn vriend de president van Portugal was. Ik heb hem even gegoogeld en zag dat hij het inderdaad was. Even daarna kwam hij terug en ging op het terras zitten om een sapje te drinken. Hij werd door verschillende Portugezen benaderd en maakte met iedereen een praatje, hij kwam zeer sympathiek over en was zeer benaderbaar.

Op de laatste dag was alles ingepakt en we hebben nog even afscheid genomen van het appartement waar we zo gezellig drie maanden hadden doorgebracht. De terugreis ging via Cordoba in Spanje. Ik wilde deze stad graag zien omdat het een mooie stad zou zijn. Nu dat is waar. Ik had echter een hotel geboekt in het oude centrum van de stad. Nu zijn de straten in zo’n stad erg smal en het was maar goed dat we niet niet de camper reden. We werden door TomTom kriskras door de smalle straten geleid en op een gegeven moment zei Henk dat de straat te smal was, maar ja TomTom gaf toch aan dat we toch daar heem moesten. Even later was het eindpunt bereikt maar het hotel was niet zichtbaar. Toen ik even ging kijken zag ik de  ingang. Het was een origineel Spaans pand met een binnenplaats vol met oude meubels en planten( zie foto’s) . We moesten nog haast maken om in te checken want de politie kwam al vragen of onze auto weg gezet kon worden. We hadden een parkeerplaats bij het hotel geboekt maar bij het hotel zelf was geen plaats. De receptioniste ging echter met Henk in de auto en stuurde hem naar een parkeergarage verderop in de stad waar hij de auto binnen kon zetten. Henk zei echter wel dat hij er in was gekomen maar dat alles zo krap was dat hij bang was er niet meer uit te komen. Dat was echter zorg voor later. We zijn toen eerst de stad gaan verkennen. We hadden twee dagen daarvoor. Ik kan de stad aan iedereen aanraden. Het is een prachtige oude stad met overal pleinen en fonteinen en leuke doorkijkjes. Er is in Cordoba een grote moskee die tevens kathedraal is. Dit gemengde pand stamt uit 750 na chr. Het was in eerste instantie een moskee en later is er een kathedraal in gekomen. De gebedsruimte is meer dan 100 meter lang met allemaal bogen als constructie voor het plafond. Het was een prachtig pand, uniek om te zien ( zie foto’s). Na twee dagen gingen wij verder richting Burgos. Dit is een stad in het noorden van Spanje. Op verschillende plekken was het bergachtig maar toch goed te rijden en het weer was uitstekende zoals in Cordoba. In Burgos, wat wat hoger ligt, was het koud en het restaurant was gesloten in het hotel vanwege het weekend. Er was ook geen restaurant in de buurt waar wij zaten. Dus wij op goed geluk op zoek en kwamen bij een kroegje uit waar licht brandde en mensen binnen zaten. Wij naar binnen om in ieder geval iets te drinken te bestellen. De barvrouw, zeer vriendelijk, sprak geen woord Engels en bleef maar Spaans tegen ons praten, maar met handen en voeten kwamen we er wel uit. Uiteindelijk hebben daar ook nog tapas gegeten en alles smaakte uitstekend. Na Burgos zijn we door gereden naar een plaatstje voorbij Bordeaux en hadden daar een eenvoudig  Ibis hotel. In de omgeving van het hotel waren diverse restaurants dus dat was geen probleem. Toen we wegreden moest Henk wel even de ruiten van de auto krabben want het had gevroren maar het weer was verder steeds goed en zonnig. Hierna zijn we doorgereden naar Rouen en hadden daar een hotel in Rouen Noord. Ook daar hebben we in een restaurantje in de buurt gegeten. Daarna was het richting huis en gisteren zijn we in de middag thuis gekomen. Alles was keurig verzorgd door onze lieve buurvrouw Esther. Zij heeft al die tijd op ons huis gepast en zelfs een bloemetje neergezet op tafel als welkom. Nu is alles weer uitgepakt, de was is gedraaid, de boodschappen zijn gedaan, het lijkt wel of we niet weg zijn geweest. Het enige verschil is dat wij vandaag voor het eerst weer sneeuw hebben gezien en dat we weer winterkleding dragen. Maar om in ons eigen huisje te zijn is ook wel weer prettig, gewoon je eigen bank, eigen bed en douche, dat is ook wel weer fijn. Nu maar wachten op het moment dat we de camper weer uit de stalling gaan halen en toch weer op pad gaan.