Hurtigruten, cruise Noorwegen

11 mei 2019 - Batnfjordsøra, Noorwegen

Vandaag de eerste blog van onze vakantie in Noorwegen. Gisteren zijn we vertrokken vanaf Schiphol naar Bergen Noorwegen. Na een goede vlucht kwamen we om iets over 10:00 uur aan in Bergen. Daar zou er een transfer zijn naar de boot maar in eerste instantie zagen wij niets. Er waren nog meer Nederlanders die ook naar de boot moesten maar niemand wist hoe het geregeld was. Uiteindelijk kwam Henk er achter dat er een soort lijnbus naar de boot ging op gezette tijden en deze bus hadden wij net gemist, dus een uur wachten. Gelukkig zaten we droog en warm binnen. Buiten was het in eerste instantie best wel koud maar alles went. Toen we uiteindelijk met de bus naar terminal van de boot waren gebracht verliep alles soepel. De boot was er nog niet maar we konden onze koffers af vast afgeven. Daarna zijn we Bergen in gegaan. Bergen is een mooie stad met veel groen en veel kunstvoorwerpen (beelden). We zijn nog op de vismarkt geweest, alles is hier vis. Als je dat niet lust heb je echt pech. Omdat het een beetje begon te regenen zijn we weer naar de terminal gegaan en hebben daar wat gedronken. Toen de boot er was en weer klaar gemaakt was voor de nieuwe passagiers konden we aan boort. Onze koffers stonden al bij onze hut. Het personeel is uitermate vriendelijk en behulpzaam. Na een geweldig diner met veel vis en alles wat nog meer uit de zee komt hebben we uitleg gekregen over onze reis. Het is een mooie boot en overal zijn  panoramaramen om te kunnen genieten van de omgeving. Dat hebben we dan ook gedaan. De boot is om zes uur gaan varen dus wij kregen al de eerste ervaring van de fjorden. We hebben een uitstekende hut en hebben dan ook goed geslapen.

Vanmorgen goed ontbeten en daarna de boot eens gaan verkennen. Er zijn  verschillende buitendekken waar je kunt kijken. Het was vandaag niet zo koud of misschien wennen we er wel aan. Er ligt hier nog sneeuw op de toppen van de bergen. Het is een ruig en grillig landschap. Veel inhammen, fjorden en kleine eilandjes, wel tweehonderdvijftig duizend. Inmiddels hebben we al verschillende havens aangedaan. In kleine plaatsen ligt de boot soms maar een kwartier aan, alleen voor het in en uitladen van goederen. In grotere plaatsen ligt hij langer, daar kunnen we dan ook van boort gaan. Vandaag zijn we in Alesund van boort gegaan en hebben een bustoer gemaakt in deze plaats. Het is een bijzondere plaats omdat alle huizen in het centrum de art nouveaustijl hebben. Er is daar een brand geweest, begin negentienhonderd, en daarna is het hele centeum opnieuwe opgebouwd in deze stijl. Ook hebben we een aquarium bezocht met daarin alle vissoorten die in Noorwegen voorkomen. Ook zijn we naar een berg geweest waar er een mooi uitkijkpunt was. Je kon over de gehele stad en de fjord zien. We krijgen aan boord veel informatie over het land, de cultuur en natuur, er is een speciaal team die dit iedere dag regelt. Ik moet zeggen dat het eten erg lekker is en dat ik al veel vis heb gegeten, vanmiddag bijvoorbeeld viscake. Morgen gaan we weer een excursie maken en daarna bijna iedere dag. Ik zal proberen ook wat foto s bij te voegen zodat jullie een indruk kunnen krijgen van onze ervaringen. Ik kan niet iedere dag een blog maken want er is geen vrij wifi en alles is hier schreeuwend duur.

1. Wilma van Ekelenburg:
    11 mei 2019
    Dat wordt dus iedere keer de Mac opzoeken 🤔
    Mooie foto's!
  2. Tinus:
    12 mei 2019
    Mooie foto’s.Veel plezier en wordt niet te dik van al dat lekkere eten.
  3. Ruud Nieuwenhuis:
    13 mei 2019
    Hoe meer foto's hoe beter, enjoy