Hurtigruten, cruise Noorwegen

12 mei 2019 - Kolvereid, Noorwegen

Vandaag hebben we een drukke dag gehad. Eerst vanmorgen om 08.45 uur al van boord gegaan in Trondheim voor een stadswandeling. Trontheim is een mooie stad en zoals zoveel Noorse steden zijn de oudere huizen allemaal van hout. Het risico hiervan is dat ze brandbaar zijn en ook in Trontheim zijn deze huizen diverse keren afgebrand. Er zijn echter nog wel oude huizen over. Wij hadden een Spaanse gids die daar woonde. De stad is een universiteitsstad, je kunt daar echt alles studeren en 1/5 van de bevolking is daar student. Onze gids was ook student geweest. Hij vertelde dat studeren in Noorwegen erg goedkoop is, 120 euro per jaar. Er is ook veel geld beschikbaar voor allerlei projecten van de studenten. Een hiervan is een fietslift, de enige in Europa. Bij een steile weg is een soort rail gebouwd waar je met je rechtervoet op gaat staan, er komt dan een steuntje omhoog die je omhoog duwt samen met je fiets. Ook is in Trontheim een grote kathedraal waar vandaag een bijzondere gebeurtenis was, een soort communie of het aannemen in de kerk. Hiervoor waren bijna alle vrouwen in klederdracht gekleed, mooie kleding met veel borduurwerk.Na de wandeling was het etenstijd, daarna had de kok mosselen gekookt voor ons en deze konden we buiten op het dek eten. Daarna was er een lezing over de geschiedenis van de Vikingen en later op de middag nog een informatiebijeenkomst van het expeditieteam over van alles betreffende Noorwegen. Alles erg interresant. Toen was het al bijna weer etenstijd, echter eerst even een wijntje en biertje genomen. De omgeving wordt steeds wat ruiger. Het weer was vandaag goed, naar het wisselt hier bijna iedere 10 minuten. De temperatuur vanmorgen was ongeveer 5 graden met een stevige wind. We varen nu richting de poolcirkel. De foto's zijn van Trontheim en weer van de vaart. De Noren zijn zeer milieubewust en hebben bijna voor 100 procent groene stroom, 70 procent van de auto's zijn electrisch. Ze zijn zuinig op hun natuur en omgeving en eens in de zoveel tijd wordt alles schoon gemaakt ( zwerfvuil enz.) Dit alles door vrijwilligers, de Noren doen veel vrijwilligerswerk. Ook zijn ze erg sportief en gaan in het weekend vaak de bergen in, lopend of op de fiets of op de ski's. daar hebben ze dan een cabine zonder water en stroom.

1. Tinus:
    13 mei 2019