Hurtigruten, cruise Noorwegen

14 mei 2019 - Brøstadbotn, Noorwegen

Gisteren hebben we veel gezien, met name spectaculaire dingen. gistermorgenvroeg, om 07:20:30 uur passeerden we de poolcirkel. Dit wordt op een schip gevierd. Wij stonden dus om iets over zeven uur buiten op het dek te kouwkleumen. Eerst kwam de zeegod Njorg aan dek. Er was een wedstrijd uitgeschreven wie de exacte tijd kon raden van het passeren van de poolcirkel die zou een prijs krijgen. Een vrouw had de tijd bijna goed en dus gewonnen. Zij kreeg een vlag van het schip met de naam van de kapitein en de juiste tijd erop. Maar er was nog een prijs. Ze moest op een bankje knielen en toen pakte de kapiteit een grote soeplepel en deed daarin ijswater met ijs. Deze grote schep kreeg ze achter in haar nek gegoten. De reactie kun je raden.. Als opkikker kreeg ze daarna een borrel. Dit ritueel werd nog bij meerdere mensen gedaan, die dit wilden. Henk heeft zich ook laten dopen. Het markeerteken van de poolcirkel is een bolvormig element ( zie foto). In de middag waren er nog een paar lezingen over de Noorse ontdekkingsreizigers. 'S Avonds gingen naar de Lofoten, dit is een eilandengroep boven de poolcirkel. De natuur is daar prachtig, zie de foto's.  Het weer wisselt hier continue, soms zon dan weer hagel of regen. De regen is echter nooit veel. Dat is hier normaal. Later in de avond kregen we te horen dat we waarschijnlijk de trollenfjord in zouden varen. Dit kan maar een enkele keer vanwege het weer. De Trollenfjord is een heel smalle fjord met gelijk hoge rotswanden aan de kanten. Dit was tot nu toe wel het meest spectaculaire wat we gezien hebben. Het is bijna niet op foto's vast te leggen. De boot kan daar maar nauwelijks in varen en aan het eind moet de boot draaien. Je zien de rotswanden van zeer dichtbij, soms nog met sneeuw en hier en daar een watervalletje. Dit alles was net voor twaalf uur 's nachts. Het leuke is dat het gewoon licht was. Over een of twee dagen hebben we de middernachtzon.

1. Tinus:
    14 mei 2019
    Goede morgen,jullie hebben wel een aparte reis.Prachtig?
  2. Maikel Ridder:
    14 mei 2019
    Zo te lezen zijn jullie lekker aan genieten van een unieke ervaring.