Vakantie Denemarken

15 mei 2022 - Store Darum, Denemarken

Hier de eerste blog van onze vakantie naar Denemarken. We zijn woensdag 10 mei op weg gegaan. Ik heb al 3 jaar geleden een route gemaakt door geheel Denemarken maar vanwege de Corona zijn we nu pas op pad gegaan. Onze eerste stop was in Duitsland, in het plaatsje Zwischenahn, een leuke camping in de buurt van Oldenburg. Het weer was goed, de camper functioneerde goed, ons humeur was goed, dus wat wil je nog meer. De volgende dag zijn we weer verder gegaan naar de volgende camping, nog steeds in Duitsland. We zijn onder de rivier de Weser doorgereden en over de rivier de Elbe gevaren met de veerboot. Dat kostte nogal wat tijd omdat het druk was en er niet zoveel auto’ s op de boot konden, dan maar denken dat je met vakantie bent en alle tijd hebt. Deze camping lag op een landtong vlak bij de Waddenzee. De bedoeling was om ‘s avonds nog even naar de zee te lopen maar de wind was inmiddels al flink toegenomen en de temperatuur daarentegen afgenomen. Toen we buiten de camping stonden en naar de zee in de verte keken vonden we dat wel genoeg en zijn snel weer naar binnen gegaan. De derde dag zijn we dan eindelijk aangekomen in Denemarken en we staan nu op een camping vlak bij de kust van Zuid Jutland, tussen de plaatsen Ribe en Esbjerg in. Toen we aankwamen waaide het flink en was het niet warm, onderweg hadden we ook regelmatig een buitje regen. De camping ligt gelukkig beschut tussen de bomen. Verder is het hier behoorlijk kaal en vlak. Vanwege de bomen was het even zoeken naar een goede plek op de camping voor onze satellietschotel, maar die hebben we wel gevonden. Ik wilde graag het Eurovisie songfestival zien namelijk. Op deze camping willen  wij 4 nachten verblijven. Vandaag zijn we naar Ribe gefietst. Dit is het oudste stadje van Denemarken, dus dat moesten we zien. Het is een klein stadje met diverse oude huizen en een zeer mooie kerk, die helaas gesloten was. Het was gezellig druk in het stadje omdat er feest was, een soort bloemenfeest. De heenweg ging gemakkelijk, ik dacht dat de wind was gaan liggen. Op de terugweg bleek echter dat we de wind in de rug hadden gehad en er nu flink tegenin moesten trappen. Gelukkig was het wel droog en hadden we regelmatig zon. De Denen zijn zeer vriendelijk. Toen wij vanmiddag in een supermarkt liepen zei een Deense iets tegen ons, wij verstonden het niet en mompelden maar wat. Even later kwam zij naar ons toen en zei in Engels,  jullie zijn geen Denen en verstonden mij niet. Mijn Engels is goed dus kon ik haar antwoordden dat wij uit Nederland kwamen. Nadat wij weer twee gangpaden in de supermarkt hadden gelopen kwam de vrouw weer naar ons toe en vroeg uit welke plaats wij vandaan kwamen. Zij vertelde dat zij een vakantiewoning in Nederland had, in Ermelo en Nederland dus goed kende en wij kregen een leuk gesprek. Twee dagen geleden zagen wij in een supermarkt iets wat wij niet kenden en ook via de vertaalapp kwamen wij er niet uit dus vroeg ik aan een man wat het was. Hij probeerde in zijn beste Engels te vertellen wat het was en dat het ook erg lekker was. Bij de blog een paar foto’s van Ribe en onze vaart op de Elbe.