Vakantie Denemarken

18 mei 2022 - Ringkøbing, Denemarken

Inmiddels zijn we weer een paar dagen verder. We hebben de camping in Darum verlaten en staan nu in Ringkobing op een mooie boscamping. Voordat we weg gingen zijn we nog wel even naar Esbjerg geweest, dat is de grootste havenplaats van Denemarken. Vroeger was het voornamelijk vervoer van vee en daarna was het een vissershaven. Nu is het een gas en oliehaven van de Noordzee-olie. Het is vooral een winkelstad en niet een erg bijzondere stad. Een ding is wel bijzonder en dat is het grote mannenbeeld, genaamd ‘Mennesket ved havet’. Het staat aan de kust en de mannen kijken uit over de zee, zie foto’s. Toen we op de fiets terugreden vanuit Esbjerg, reden we door een vogelnatuurreservaat langs de kust. Daar waren we getuige van de eerste zwemles van een zwanenfamilie. (zie filmpje) We zijn ook nog even in het Vikingmuseum in Ribe geweest, je moet toch wat van de geschiedenis leren als je hier bent. De geschiedenis lijkt veel op die van Nederland, net als alles hier. Het is is hier vlak, winderig, soms wolken en soms zon en soms regen. De afgelopen dagen waren echter prima, droog en steeds een beetje warmer en steeds een beetje minder wind. Nu staan we op een mooie camping in Ringkobing. Vandaag hebben we het stadje bezocht, klein maar gezellig met een kleine haven. De camping eigenaren zijn Nederlanders, Groningers. De eigenaar heet ook nog Henk. Als je eenmaal met hun praat, kom je er niet meer van af. We zijn helemaal langs de Ringkobinger fjord gereden, wat ook een gedeelte van de Margrietroute is. De Margrietroute is een mooie toeristischeroute door Denemarken. Denemarken heeft wat met kunst, overal zie je kunstwinkeltjes en ook beelden. Soms zijn deze wel erg bijzonder en met een dubbele betekenis ( zie het beeld van de The fat lady, survival of the fattest). Morgen gaan we weer iets verder naar het noorden.

1. Tinus:
    18 mei 2022
    Je leert er well wat van.